Jdi na obsah Jdi na menu
 


jídelní lístek

29. 3. 2008

Jídelní lístek

Jídelní lístek (Nápojový lístek) je přehled produktů, které nabízí jídelna, restaurace nebo buffet. Informuje hosty o nabídce a cenách.

Obvykle obsahuje jídelní lístek seznam jídel, nápojů, nebo celých menu. Položky jídelního lístku mohou být rozděleny do skupin (např. bezmasé pokrmy, drůbež, nealkoholické nápoje apod.)

Jídelní lístek je seznam nabízených pokrmů a příloh. Svojí formou i obsahem reprezentuje především kuchaře, ale i ostatní zaměstanance včetně podnikatele. Základním požadavkem na jídelní lístek je pestrý výběr pokrmů a příloh, dobrá přehlednost, čitelnost a vkusná úprava. Jídelní lístek usnadňuje nabídku, objednávání, bonování, expedici, zúčtování a složí i jako kontrolní podklad.

Zásady zdravé výživy

Kromě základního grafického doporučení lze formulovat několik slovních odporučení, která zdůrazňují hlavní zásady:

  • Obilniny jako základ: Základem každodenní stravy jsou výrobky z obilnin (spodní patro pyramidy). Snažte se konzumovat především ty, které mají nízký glykemický index, tedy tmavý chléb a pečivo a těstoviny. Naopak omezte bílé pečivo, sladké pečivo a zejména různé oplatky a sušenky, kde je problematický nejen glykemický index, ale také použitý tuk.
  • Co nejvíce zeleniny a ovoce: Snažte se konzumovat co nejvíce zeleniny a ovoce, každý den alespoň 500 g celkem. Ke každému dennímu jídlu jezte porci zeleniny nebo ovoce. To je nejlepší a nejúčinnější zdroj vitamínů a dalších ochranných látek pro dobré zdraví a prevenci nemocí, mnohem účinnější než jakékoliv potravinové doplňky v tabletách či jiné formě.
  • Energie jen kolik potřebujete: Přijímejte jen přiměřené množství energie. Přiměřené je takové, při kterém se vaše váha podle hodnoty BMI udržuje v rozmezí  20-25 kg/m2.
  • ·         Maso s mírou – a vhodné druhy: Konzumujte jen uměřeně tzv. červeného masa (vepřové, hovězí, skopové, zvěřina). Uměřeně znamená v průměru méně než jedna porce denně. Naopak jezte pravidelně ryby, několikrát týdně. Místo červeného masa spíše volte drůbež. Velmi omezte konzum salámů, párků a podobných uzenin.
  • ·         Mléčné výrobky také:  Pro dobré zdraví jsou důležité rovněž mléčné výrobky. Je vhodné ale vybírat ty s nižším obsahem tuku a zakysané s prospěšnými probiotickými kulturami.
  • ·         Tuky ano, ale velmi záleží jaké: Snažte se uvažovat o zastoupení tuků ve vaší stravě. Důležité není ani tak celkové množství, ale hlavně jejich složení. Převažovat by měly rostlinné oleje (jako součást zeleninových salátů), a tuky obsažené v rybách. Naopak příjem je vhodné velmi omezit u nasycených tuků, které jsou obsaženy v mase a masných výrobcích a ve vysokotučných mléčných výrobcích, rovněž však v některém pečivu. Dejte si pozor na částečně ztužené tuky. Žádejte informaci o jejich obsahu v potravinářských výrobcích. Ani pojem rostlinný tuk na obalu potravin nemusí znamenat nějakou výhodu!

Obrazek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář